Even voorstellen: Romy van Ophem

9 november 2023

Het is weer tijd voor een nieuwe voorstelronde! Vandaag stellen wij graag onze collega Romy van Ophem aan jullie voor.

Wie ben je en wat is je functie binnen Slimmerik?
Mijn naam is Romy van Ophem en ik ben ambulant autismedeskundige bij Slimmerik.

Hoe ziet een werkdag als autismedeskundige eruit?
Het grootste gedeelte van de werkdag bestaat uit twee verschillende soorten afspraken: de gezinshulpverlening en één op één afspraken met de jeugdigen. De afspraken vinden thuis of op school plaats en hierdoor ben ik regelmatig aan het toeren door Friesland. Daarnaast heb ik ook een aantal uur per week tijd voor het schrijven van ondersteuningsplannen, evaluaties en rapportages en is er tijd voor afstemming met collega’s of externen.

Tijdens de ouderondersteuning bespreken we vaak eerst hoe het gaat met het gezin en of er nog bijzonderheden zijn. Vervolgens wordt er tijdens de ondersteuning gewerkt aan de opgestelde doelen. Deze doelen verschillen per gezin en dit maakt een werkdag natuurlijk erg gevarieerd. Tijdens de ouderondersteuning maak ik onder andere gebruik van de Geef me de 5 methodiek en werk ik veel systemisch met het gezin en verdere netwerk. Het liefst koppel ik deze werkwijze aan situaties waar het gezin zelf mee komt. Het prettige hieraan is dat ouders meteen een koppeling kunnen maken en we zo op maat kunnen samenwerken met elkaar. Daarnaast kijk ik graag met ouders naar wat er al goed gaat binnen het gezin en bouwen we hierop verder. Wat ik leuk vind aan de gezinshulpverlening is dat ouders vaak al veel dingen goed doen, ik hen dit inzicht mag geven en ze met een paar nieuwe handvatten alweer vooruit kunnen (kijken). 

Ook met de jeugdigen start het hulpverleningsmoment vaak met een gesprekje over hoe het met ze gaat. Hoe is het de afgelopen week gegaan? Zijn er nog leuke/ spannende/ interessante dingen gebeurd? Daarnaast is er dan ruimte om in gesprek te gaan over verschillende thema’s welke gerelateerd zijn aan de opgestelde doelen. Hierbij kun je denken aan onderwerpen als zelfvertrouwen, zelfbeeld, emotieregulatie en over wat een kind goed kan of nog wil leren. Hierbij is het, net als bij de gezinshulpverlening, per kind verschillend aan wat voor doelen er gewerkt wordt. Hierbij maak ik ook weer gebruik van verschillende interventies, zoals tekenen en educatieve spelletjes. 

Het tweede deel van de afspraak staat vaak in teken van wat de jeugdige leuk vindt om te doen of te leren. Zo ga ik bijvoorbeeld met ze tekenen, schilderen of wandelen. Ook neem ik mijn camera wel eens mee en gaan we samen naar buiten om mooie foto's te maken in de natuur. Tijdens deze activiteiten ontstaan vaak hele mooie gesprekken waarin ruimte gecreëerd wordt om van alles te mogen delen. 

Wat spreekt jou aan in onze doelgroep?
Het zijn stuk voor stuk unieke en mooie mensen met hun eigen kijk op de wereld. Ze kunnen soms zo verrassend uit de hoek komen met nieuwe feiten en nieuwe manieren om naar iets te kijken. De creativiteit die onze doelgroep bezit spreekt mij erg aan. 

Wat vind je het leukst aan werken bij Slimmerik?
Ik vind het leuk om bij de mensen thuis te komen en samen met ouders en jeugdigen te mogen werken aan hun toekomst. Dat ik mag bijdragen aan het geluk van gezinnen en hen mag helpen om weer van ‘overleven’ naar ‘leven’ te kunnen, zodat ze weer vooruit kunnen kijken geeft mij een voldaan gevoel. Daarnaast hebben we een ontzettend fijn team van collega’s bij Slimmerik en vind ik ook hierin de samenwerking altijd prettig met elkaar. 

Bedankt Romy, leuk om jou te leren kennen en een inkijkje te krijgen in jouw werdag. Dan ook de laatste vraag voor jou: waar ontprikkel jij van?
Iemand zei mij eens “in je handen is uit je hoofd”. Dit heeft ervoor gezorgd dat ik inmiddels een tal van hobby’s heb gespaard. Onder andere schilderen, tekenen en fotograferen. Maar ook door lekker met mijn kinderen naar buiten te gaan kom ik tot rust. 

Terug naar overzicht