Maak van je praatje een plaatje!

12 januari 2024

‘’Hang je jas nou op! Ik heb het al 3 keer gevraagd.’’ Herken je deze uitspraak? Je hebt een opdracht al meerdere keren herhaald maar je kind heeft het nog steeds niet uitgevoerd. Het is voor de hand liggend om te denken dat je kind ‘’gewoon’’ niet luistert. Maar is dit wel echt zo?

Autisme wordt ook wel een informatieverwerkingsstoornis genoemd. Bij kinderen met autisme wordt informatie anders verwerkt doordat het brein chaotischer is opgebouwd dan een brein zonder autisme. Hierdoor kan informatie langer onderweg zijn of zelfs helemaal niet aan komen. Alles wat je zegt bevat veel stukjes informatie. 🗣🧩 Deze informatie kan iedere keer anders zijn. Hierbij kun je denken aan je stemvolume, spreektempo, lichaamstaal, gezichtsuitdrukking en je taalgebruik. In tegenstelling tot gesproken taal bevat een plaatje minder (overbodige) informatie en lading. Een plaatje geeft steeds dezelfde boodschap. Wanneer je kind een taak na meerdere keren herhalen nog niet uitvoert, maak dan eens van je praatje een plaatje. Gebruik visualisaties zoals tekeningen, pictogrammen, verwijzers, mindmaps, lijstjes e.d. Visualiseren is onmisbaar bij autisme. Maar denk vooral niet te moeilijk, als jij en je kind het maar begrijpen.
Op de foto's hieronder zie je twee voorbeelden van visualisaties van onze gezinshulpverleners. Beide ter ondersteuning van de psycho-educatie aan kinderen met autisme. Hier zijn een zandweg (chaotisch brein🏜) en een snelweg (gestructureerd brein🛣) visueel gemaakt.

Terug naar overzicht