Ilse (16) geschreven door haar moeder

23 november 2023

Wat doe je wanneer je je kind ziet worstelen en wanneer je geen idee hebt wat er aan de hand is?

Onze dochter Ilse kwam thuis te zitten door Corona, kreeg last van depressieve klachten en angst en paniek. Wij zagen onze dochter instorten. Na een hele zoektocht kwam er een antwoord op onze vragen. Ilse heeft autisme (in combinatie met een angststoornis). 
Hoe is het mogelijk dat een jonge meid van inmiddels 16 jaar “ineens” autisme heeft? Dit was wat wij ons als ouders afvroegen. Ze heeft op de basisschool nooit problemen in de klas ondervonden. Ze haalde hoge cijfers, had vriendjes en vriendinnetjes, ging naar feestjes en liep ieder jaar de Avond4daagse. Kortom een gezellige dame, die zich ook prima zelf kan vermaken en bezit over een grote fantasie.
‘’Maar wat is autisme, hoe moeten we nu verder en hoe kunnen wij als ouders haar helpen zich weer gelukkig te voelen?’’

Via school kwamen wij met een begeleidster vanuit het samenwerkingsverband in contact. Zij begeleidde Ilse een aantal weken en gaf ons de eerste handvatten. Daarna kwam ze met de naam van Slimmerik op de proppen, waar wij nog nooit van hadden gehoord. Maar wat zijn we daar inmiddels ontzettend blij mee!
Direct tijdens het kennismakingsgesprek bij Slimmerik in Leeuwarden voelden Ilse en ik dat het goed zat. Deze mensen wisten waar ze het over hadden. Ze kwamen met vragen waar wij een “oh ja” gevoel bij kregen. En wat nog belangrijker was: Er werd echt naar Ilse geluisterd. Na een kort overleg thuis hebben we aangegeven dat we individuele ondersteuning voor Ilse wensten en daarnaast ook gezinsondersteuning voor onszelf. Wij willen graag leren hoe wij Ilse nog beter kunnen begrijpen en kunnen ondersteunen.
Te zijner tijd zouden we haar ook graag opgeven voor de meidengroep bij Slimmerik. Wij verwachtten dat dit nog best een uitdaging zou worden, aangezien Ilse al heel lang niet meer in een groep of klas gezeten heeft, maar daarom juist wel een manier zou zijn om dit op een veilige manier te kunnen oefenen.

Sinds mei ontvangen wij wekelijks hulp van Slimmerik. Esther Poelstra verzorgt de individuele ondersteuning van Ilse en Lisa Kamstra komt bij ons thuis voor de gezinsondersteuning. Bij Slimmerik nemen ze de tijd om het kind goed te leren kennen, ze vinden de vertrouwensband erg belangrijk. Dit is dan ook iets wat Esther en Ilse inmiddels hebben opgebouwd. Esther heeft in het begin vooral bij Ilse haar interesses en behoeften aangesloten. Daarnaast doet Esther wat ze zegt en zegt ze wat ze doet, de ondersteuningsmomenten worden iedere keer voorspelbaar gemaakt. Ilse wordt uitgedaagd maar Esther blijft naast haar staan. Esther helpt Ilse met relativeren van haar angsten en maakt daarbij gebruik van de GROT-techniek. Hierdoor hebben ze samen al vele stappen gezet. Ilse gaat inmiddels 1,5 uur per week naar school en ze is ook al drie keer naar de meidengroep van Slimmerik geweest.

Tijdens de gezinsondersteuning krijgen wij als ouders uitleg over de breinwerking van Ilse (psycho-educatie). Lisa legt aan de hand de Geef me de 5 methodiek uit hoe dit bij Ilse werkt. Ze maakt daarbij gebruik van theorie, beeldmateriaal en voorbeelden. Op deze manier hebben wij inzicht gekregen in de oorzaak van Ilse haar gedrag en kunnen we beter rekening met haar houden. Er is meer begrip onderling en dit zorgt automatisch voor meer gezelligheid thuis. Ilse en heit kunnen weer samen door één deur en mem krijgt weer wat meer ruimte. Er wordt niet alleen gekeken naar wat Ilse nodig heeft maar ook naar hoe onze draagkracht weer vergroot kan worden.
Daarnaast leren wij op een andere manier met Ilse communiceren, zodat wij nog duidelijker en meer voorspelbaar kunnen zijn. Esther en Lisa hebben ons geholpen met het maken van een vaste structuur op maat voor Ilse. Hierdoor lukt het Ilse om iedere ochtend op te staan en een dagritme te volgen. 

Slimmerik onderscheidt zich wat ons betreft doordat ze naast het kind staan en het hele gezinssysteem mee nemen tijdens het traject. Het kind wordt gehoord en bepaalt het tempo. Wat ook iets met het zelfvertrouwen doet. Ilse is weer vrolijk, rijdt sinds hele lange tijd weer op haar paard Lucky, durft weer langere momentjes alleen thuis te zijn en benoemde zelf vorige week toch ook best een beetje trots op zichzelf te zijn. En daar zijn wij dan weer super trots op!

Aanvulling Slimmerik:

Er worden in het verhaal van Ilse en haar ouders verschillende termen genoemd. Zoals gezinsondersteuning en psycho-educatie. Deze begrippen hebben alles te maken met de wijze waarop wij bij Slimmerik werken. Graag verduidelijken wij dit hieronder voor je.

Tijdens de gezinsondersteuning van Slimmerik staat de jeugdige en zijn hele netwerk centraal. Wij noemen dit ook wel systemische gezinsondersteuning. Wij betrekken het hele netwerk van het gezin en de jeugdige bij de ondersteuning om zo goed mogelijk hulp te kunnen bieden. Hierbij kun je denken aan ouders/verzorgers, gezins- en familieleden, leerkrachten, oppas, werkgevers, hulpverleners of andere belangrijke personen uit het leven van de jeugdige en het gezin. Deze belangrijke personen kunnen namelijk een veilige omgeving creëren voor de jeugdige waarin hij of zij zich optimaal kan ontwikkelen. Een verzamelnaam voor de belangrijke personen uit het leven van de jeugdige is VIP’s (Very Important Persons). Deze naam komt uit de Geef me de 5 methodiek waar wij gebruik van maken. Tijdens de systemische gezinsondersteuning leren wij de VIP’s wat autisme is, hoe het brein werkt en krijgen de VIP’s handvatten over hoe zij hiermee om kunnen gaan. Deze uitleg over de breinwerking wordt psycho-educatie genoemd. Tijdens de psycho-educatie worden de verstoringen die zich in het brein met autisme voordoen uitgelegd. Hierdoor ontstaat er meer begrip voor het gedrag van de jeugdige en kan de VIP’er nog beter aansluiten bij zijn of haar kind, broer, zus, leerling enz. 

(Foto en verhaal zijn geplaatst met toestemming van de jeugdige en ouders)

Terug naar overzicht